دارویی جدید برای درمان چاقی و دیابت نوع 2

 20 فوریه 2015- کارآزمایی های یک داروی جدید برای درمان چاقی با موفقیت به اتمام رسید، این دارو می تواند چاقی ودیابت نوع 2 را بنحو بهتری درمان کند.

دانشمندان دانشگاه پزشکی Tokyoداروی جدیدی به نام LS-102ساخته اند که ژنی را که با مقدار بافت چربی در ارتباط است و عامل کلیدی چاقی است، هدف قرار می دهد. از آنجائیکه افراد چاق درمعرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 و سایر بیماریهای متابولیک هستند، هدف قرار دادن این ژن می تواند به درمان بیماریهای متابولیک کمک کند.

ژن مذکور SYVN1یا synoviolinنام دارد، هنگامیکه محققان موشهایی بدون ژن synoviolinپرورش دادند، مشاهده نمودند که این موشها نسبت به موشهای دارای این ژن، چربی بدنی  کمتری در بدن خود ذخیره می کنند. اساساً بافت چربی موشهای فاقد SYVN1مقدار بیشتری انرژی نسبت به موشهای دارای این ژن می سوزاند.

موشهای فاقد این ژن همچنین دارای مقدار قندخون پایین تری بودند، این نتایج نشان می دهد که این دارو می تواند درمان موثری برای دیابت نوع 2 و هایپرگلایسمی باشد.

محققان می گویند برای بررسی عملکرد داروی LS-102هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد. از هر 4 فرد بالغ درانگلیس یک نفر به چاقی مبتلا می باشد و این وضعیت خطر ابتلا به سایر بیماریها از جمله دیابت نوع 2، بیماری قلبی، سکته ی مغزی و برخی انواع سرطان را افزایش می دهد.

پرفسور Nakajimaسرپرست این تحقیق می گوید: چاقی یک فاکتور شناخته شده برای سایر اختلالات مزمن است، یافته ها نشان می دهد ژن SYVN1کلید درک ویژگی های مشترک چاقی و بیماریهای التهابی مزمن نظیر آرتریت روماتوئید است.

محققان می گویند: برای روشن شدن نقش ژن SYVN1در متابولیسم گلوکز نیاز به تحقیقات  بیشتری وجود دارد . ژن SYVN1هدف مهمی برای تولید داروهایی برای درمان چاقی و بیماریهای متابولیک  مرتبط با آن است.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2015/feb/new-drug-could-treat-obesity-and-type-2-diabetes-99894457.html